School en Griekse ballen

Dat was ‘m dan, het allereerste Zweedse schoolweekje. En ik moet zeggen: niet verkeerd hoor! Gezien de temperaturen hier ook aardig hoog opliepen (22 graadjes, precies perfect), m’n boeken voor school toch nog niet aangekomen zijn en ik dus een legitieme reden heb niet te studeren en ik steeds meer leuke mensen tegenkom. Växjö houdt me lekker bezig!

Maandag was de eerste schooldag en dat mochten we weten ook! Met een paper, film-analyse én examen (boek telt zo’n pagina of 400) op het programma (en dat alleen voor de komende vijf weken) was ‘t een goede binnenkomer zo om 08:15. De rest van de dag zat ik dus huilend in een hoekje om ‘s avonds weer op te staan voor een Duits verjaardagje met Griekse specialiteiten (birthday boy z’n roomie is een Griek), wat een balletje van suiker, wortel en kokosrasp is, mij hoor je niet klagen.

Huisfeestje

Verder stond er voor dinsdag ook weer een lesje Consumer Behavior op de planning (wat voor de komende vijf weken m’n subject is) en was er uiteraard een feestje: dé clubopening van Slattstalarna (of hoe die godvergeten club zichzelf ook alweer genoemd had). Heisa, heisa, want de feestjes in Zweden beginnen vroeg (rond een uurtje of 21:00) en de gewoonte om in de rij te staan laat ook daarbij z’n kop opsteken. Ben je niet voor 21:00 bij de pub/club/discotheek/dancing, dan staat er een dikke rij en kan je een uurtje gaan staan zitten te lopen te wachten, omdat Zweden zo graag in een rijtje staan. Nou, zo gezegd, zo gedaan, wij staan om stipt 21:00 voor Statsslanrnananala en er is uiteraard geen mens te bekennen, empty as fuck. Weten we ook weer. Alsnog uitgelopen tot een lekker avondje.

Woensdag was er wederom school, maar heb ik even een avondje voor mezelf gepakt en opgeladen voor de komende dagen, want donderdag, vrijdag en zaterdag zaten – hoe kan het ook anders – vol met (huis)feestjes.

Over zaterdag gesproken: knaller van een dag was dat zeg! Met een groep vol Mexicanen, Amerikanen, Fransen, Nederlanders en nog wat volk richting de castle ruines vlakbij Växjö gefietst (heerlijk, dat fietsen) en gepicknickt bij het meer en gezwommen (nouja, gepootjebaad in mijn geval) bij een strandje verderop.

 1236079_10153197442545389_217001333_n

En ook vandaag straalt de zon weer duizend stralen, maar moet ik toch echt gaan geloven aan dat twintig pagina’s tellende paper over ‘an old product, updated for Generation Y to use’. Wish me luck.

Voor ietsjes meer beeld, ga naar Instagram.

Leave a Reply

